Campagne ‘Doe meer met Taal’
In september start de Rijksoverheid de campagne ‘Doe meer met Taal’. De campagne richt zich op mensen met Nederlands als moedertaal. Het doel is om mensen aan te moedigen hun basisvaardigheden (zoals taal-, reken- en digitale vaardigheden) te verbeteren. In de campagne staan alledaagse situaties centraal, waarin betere basisvaardigheden goed van pas komen. Met de voorbeelden in deze campagne kiest de Rijksoverheid er bewust voor om aan te sluiten bij de persoonlijke leerwensen van mensen. Dat motiveert meer om aan de slag te gaan, en opgedane vaardigheden kunnen ook in andere situaties gebruikt worden.
Via www.doemeermettaal.nl kunnen mensen thuis gratis online programma’s volgen of zich opgeven voor een gratis cursus in de buurt. ‘Op het werk’ is één van de thema’s die in de campagne centraal staat. Denk hierbij aan het beter schrijven van een e-mail, (sollicitatie)brief of een app-bericht aan een collega. Wijs jij medewerkers op het gratis lesaanbod?
Betere basisvaardigheden op de werkvloer heeft verschillende voordelen. Niet alleen voor de werknemer zelf, maar ook voor werkgevers. Zo worden er minder fouten gemaakt op de werkvloer en gaan werkstress én ziekteverzuim omlaag. Ook krijgen werknemers doorgaans meer zelfvertrouwen en kunnen zelfstandiger werken. Veel werkgevers merken dat medewerkers efficiënter en effectiever communiceren en zich meer betrokken voelen bij de organisatie.
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap