logo

Contactinformatie

Kokermolen 11, 3994 DG Houten
Postbus 331, 3990 GC Houten

Tel: 030 - 6355250
E-mail: info@szpluimvee.nl

 
 

Inwerken nieuwe medewerkers

Inwerken nieuwe medewerkers

Een nieuwe of een tijdelijke medewerker erbij. Dan is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk mee kan doen. Op de manier zoals het hoort en bij een productielijn in het tempo dat daar bij hoort.

Effecten
Goed ingewerkte nieuwe en tijdelijke medewerkers kunnen sneller meewerken. Ze ervaren minder werkdruk en zijn sneller productief. Ook hun collega's krijgen zo minder werkdruk, ze hoeven namelijk minder vaak voor deze collega's bij te springen.

Aanpak
Inwerken is voor iedere taak anders. Voor een eenvoudige functie is inwerken eenvoudig; voor een ingewikkeldere functie is meer nodig. Hele inwerkplannen zijn meestal niet nodig, maar de belangrijkste punten op een rij kan goed helpen. Hieronder een overzicht waar je aan kan denken. Opgebouwd van eenvoudig naar ingewikkeld.
• Plaats een nieuwe medewerker in een productielijn vóór een ervaren medewerker. Deze ervaren medewerker heeft zo veel in huis dat hij tussendoor tips kan geven en kan corrigeren,
• Zorg dat er een ervaren medewerker of leidinggevende beschikbaar is en tijd heeft voor het begeleiden van een nieuwe medewerker,
• De ene plek is de andere niet; laat een nieuwe medewerker beginnen op een relatief eenvoudige functie; bij voorkeur zonder tempodruk. Dat kan ook door hem in eerste instantie als extra in een productielijn in te plannen,
• De eerste klap is een daalder waard. Neem bij de eerste werkdag even de tijd om de medewerker kennis te laten maken met het bedrijf en te weten wie zijn collega's zijn. Een medewerker voelt zich sneller thuis en zal zich sneller betrokken voelen.
• Behandel een nieuwe werknemer net als een nieuwe klant. Een stukje persoonlijke aandacht en een schone machine of werkplek helpt al een boel. En vraag aan de medewerker aan het eind van de eerste werkdag of week wat goed ging en wat hij nog moeilijk vindt.
• Zorg dat er één eindverantwoordelijke is voor tijdelijke / nieuwe medewerkers.

Voorbeeld(en)
Voorbeeld 1: Geleidelijk meer verantwoordelijkheid
'Iedere lijnmedewerker krijgt een interne opleiding. De eerste 2 weken draaien nieuwe medewerkers boven de bezetting mee. In die periode hebben ze ook 2 evaluatiegesprekken. Het succes van goed inwerken ligt aan de tijd die de leidinggevende erin steekt. Vooral als er veel piekbelasting is, is dat een uitdaging.'

Voorbeeld 2: Inloopkaart bevordert gestructureerd inwerken
'Voor elke nieuwe medewerker hebben we een inloopkaart. Daarop staan de verschillende handelingen die een medewerker moet beheersen.  De Voorman of eerste medewerker houdt deze kaart bij en vinkt steeds af wat de nieuwe medewerker kan. Zo verloopt het inwerken gestructureerd en met  regelmatig toezicht. En deze kaart is ook een manier voor  het uitzendbureau om de kwaliteit en inzetbaarheid van de medewerker te kunnen beoordelen.'


 

Contactinformatie

Kokermolen 11, 3994 DG Houten
Postbus 331, 3990 GC Houten

Tel: 030 - 6355250
E-mail: info@szpluimvee.nl

Zoeken

Laatste nieuws

Agenda

03-12-18 Werkgroep cao redactie
05-12-18 Georganiseerd Overleg
11-12-18 Bestuur Stichting Fonds Collectieve Belangen
14-01-19 Werkgroep arbocatalogus